Kongebonus eksklusivt Intervju med Thunderkick
Vi har vært så heldige å få en prat med Michael Collins, produktsjef hos Thunderkick. Han tok seg tid til å svare på noen spørsmål i forbindelse med Kongebonus Awards 2023, der Thunderkick er nominert i tre forskjellige kategorier, nemlig beste leverandør, beste nye spilleautomat (Hot Potato) og beste spilleautomat med bonuskjøp (Sword of Shoguns).
Thunderkick har alltid vært svært populære blant norske spillere, og det gleder oss å få muligheten til å bli bedre kjent med gjengen som står bak to av årets nominerte spilleautomater. Vi har prøvd å finne ut litt mer om hva som skjer bak kulissene hos Thunderkick, og ikke minst hva vi har i vente fra den kanten i året som kommer.
Her er intervjuet med Mike Collins i Thunderkick
Kongebonus: Thunderkick har fått bemerkelsesverdig stor anerkjennelse i år med nominasjoner i tre kategorier ved Kongebonus Awards 2023: Beste leverandør, beste nye spilleautomat for «Hot Potato» og beste spilleautomat med bonuskjøp for «Sword of Shoguns». Hva betyr denne anerkjennelsen for Thunderkick som selskap, og hvordan gjenspeiler disse nominasjonene innsatsen og innovasjonene deres innen spillutvikling?
Mike: Takk for nominasjonene, Kongebonus! Alle vi hos Thunderkick setter stor pris på anerkjennelsen vi har fått. Det er en bekreftelse på lidenskapen vi legger i hvert spill vi lanserer. Det å lage spill er sjelden enkelt, og uventede utfordringer kan dukke opp underveis i prosessen. Vi har et svært dyktig team, og det er en ære for oss alle at den store innsatsen vi legger ned blir anerkjent av bransjefolk.
Kongebonus: Med tanke på at dere har laget spill siden 2012, er det først og fremst én ting vi begynner å tenke på når vi ser på Thunderkicks spillportefølje: «Kvalitet over kvantitet». Er du enig i dette, og kan du fortelle litt om Thunderkicks visjon fra starten av?
Mike: Helt enig i det! Thunderkick startet som et lite, uavhengig studio. I dag, mer enn ett tiår senere, er vi med hensikt det samme selskapet. Selv om det stemmer at vi ikke kan lansere spill ukentlig, er vi svært stolte over spillene vi faktisk lanserer, og vi vier all oppmerksomhet til dem. Nøkkelprinsippet vårt er ganske enkelt å skape et best mulig produkt, og vi gjør ting på vår egen Thunderkick-måte. Hvis noe ikke føles riktig eller rett og slett lite gøy, gjør vi det ikke.
Kongebonus: Thunderkick er kjent for sine innovative spilleautomater. Kan du fortelle om en situasjon der et kreativt sjansespill med spillmekanismer uventet har lønnet seg?
«Vi utvikler kun spill vi synes er morsomme å spille selv«
Mike: Jeg vil ikke si at noe er uventet, for vi utvikler kun spill vi synes er morsomme å spille. Hvis risikoen lønner seg og spillet blir populært, var det på en måte akkurat som forventet. Jeg vil gjerne høre hva andre bransjeeksperter mener om dette. Veldig bra spørsmål! Men, for å gi et eksempel, vil jeg kanskje plassere «Gods of Rock» i denne kategorien. Det er ikke ofte vi ser kombinasjonen av sammenkoblede innsatslinjer som også gir tilstøtende gevinster (hvor som helst på spillfeltet).
Apropos risiko … Jeg anbefaler å holde øye med det kommende spillet «Xterminate» (forventet i mars). Det har en helt ny multiplikatormekanisme, og er det mest volatile spillet vi noensinne har utviklet. Det som er helt sikkert er at ikke mange forventer denne stilen fra Thunderkick! Jeg gleder meg til å se hvordan spillet blir mottatt.
Kongebonus: Året 2023 var da Thunderkick begynte å implementere bonuskjøpfunksjoner som standard i spillanseringer. Dere hadde til og med en relansering av spilleautomater som Gods of Rock og Esqueleto Explosivo 2 Reborn for å inkludere kjøpfunksjonen. Var dette en markedsstyrt etterspørsel som dere bare «måtte» oppfylle for å overleve i bransjen, eller var det noe dere virkelig ville tilby i bonuskjøpmarkedet?
Mike: Det siste. Spillopplevelsen har åpenbart endret seg ganske drastisk opp gjennom årene, og den er i stadig endring. Det å tilby bonuskjøp (der det er tilgjengelig) er ganske enkelt et middel for å tilby flere spillalternativer. Hvis noen vil hoppe direkte til en funksjon, kan de gjøre det. Men, det sier seg selv at hovedspillet har høyeste prioritet, og vi legger ikke alt fokus på bonuskjøp. Reisen frem mot bonusfunksjonen er alltid fin.
«Allerede med en tidlig prototype ble det tydelig at det måtte bli et «Beat the Beast»-spill«
Kongebonus: Fortell litt mer om Beat the Beast Dragon’s Wrath som blir lansert 29. februar. Dette blir det sjette BTB-spillet, men den første BTB-oppfølgeren siden 2020. Er dette Thunderkicks mest spennende spillansering i 2024?
Mike: Allerede med en tidlig prototype ble det tydelig at det måtte bli et «Beat the Beast»-spill, siden det har alle de viktigste kjennetegnene til denne serien. Kombinasjonen av riktig tema (drager er alltid kult) og riktig mekanisme (ildsprutende wild-symboler i bonusrunden) gjorde oss trygge på avgjørelsen, og vi håper at spillerne er enige. Ellers kan du være trygg på at vi er spente på alle lanseringene våre i år, og ikke bare denne.
Kongebonus: For å avslutte en svært hyggelig prat er jeg nysgjerrig på Thunderkicks visjon for fremtiden. Kan du dele innsikt om planer eller kommende prosjekter? Hvilke spennende retninger eller innovasjoner kan spillere og bransjeentusiaster forvente fra Thunderkick de kommende årene?
Mike: Dette har vært kjempegøy, takk for interessante spørsmål! Jeg kan si at 2024 allerede ser ut til å bli et svært interessant år for Thunderkick. Vi føler at planen vår for kommende spill ser solid ut, og kan røpe så mye som at den inkluderer to oppfølgere til svært populære spill (ingen spoilers!). I tillegg har vi eksperimentert med unike funksjoner og kombinasjoner av forskjellige mekanismer. Ingen av spillene våre føles like, og vi har en sterk trang til å tøye grensene enda lenger for stadig å kunne tilby noe nytt.