Stormcraft Studios

Kongen møter Vikingen

Kongebonus eksklusivt intervju med Terence Igesund fra Stormcraft studios

Stormcraft Terence
Terence Igesund

Kongebonus ble for en tid tilbake klar over en hittil ukjent og smått utrolig historie, som er av allmenn interesse for alle Nordmenn som er glade i å spille slots online. Vi kom frem til at denne oppdagelsen vi gjorde var grunn til å bevege oss utenfor vår komfort-sone. La oss kontakte hovedpersonen og prøve å få til et eksklusivt intervju, slik at alle våre medlemmer kan få vite om denne ukjente skatten, som i våre øyne er verdig et kapittel i serien Norges Nasjonal-arv.  

I alle år har vi måtte sett oss underdanige våre Svenske naboer innenfor iGaming. Sverige har Betsson, Unibet, Comeon og en drøss av kjente providere som Play’n Go, NoLimit, ELK, Netent, Thunderkick m.fl. Malta, som er verdens største hub for online casino, kunne like gjerne ha vært en øy i Østersjøen ved siden av Gotland. Norge har så å si aldri hatt en finger med i spillet når det kommer til iGaming. Trodde vi. Helt til Kongebonus sin egen grave-journalist kom over en tilfeldig artikkel på nett som forandret historien. Nu kör vi grabbar! Det var en Norrbagge som fant opp online slots!! 

Begynnelsen 

Året er 1882. På en Kai i Ålesund, på Vestkysten av Norge, står 229 personer fordelt på 34 familier klar til å gå om bord i en seilskute som skal ta dem helt til Sør-Afrika. Felles for dem alle var at de hadde tatt den alvorlige og livsforandrende bestemmelsen om å flytte langt vekk fra Norge i håp om et bedre liv. Ikke bare for seg selv, men også for sine kommende generasjoner. Hvem skulle tro at en av de direkte følgene av denne utvandringen var opprinnelsen til det som vi liker så inderlig godt; Å spille slots på nett

Thunderstruck Wild Lightning

Vikingen

Vikingen vi snakker om heter Terence Igesund (eller Terry som han foretrekker selv). Han er tredjegenerasjons nordmann fra denne fellesemigrasjonen av Sunnmøringer i 1882.    

Terry har i løpet av de siste 27 årene produsert ganske mange spilleautomater, noen av dem har du kanskje hørt om. Avalon, Thunderstruck, Immortal Romance, Mega Moolah. Han har også vært med på å utvikle utrolige populære brands som Tomb Raider, Terminator 2, Jurassic Park og Game of Thrones for å nevne noen.  

”Jeg har en sterk følelsesmessig tilknytning til mine vikingeforfedre, og mitt studio-navn og valg av spilldesign er tydelig påvirket av det.” 

Stormcraft studios 

Terence grunnla Stormcraft Studios i 2016, for å bli en eksklusiv leverandør av online slots til Microgaming. Studioet holder til i hjembyen til Terry, Durban, på Østkysten av Sør-Afrika. Men historien og CV-en til Terry forteller oss at vi her faktisk står over for den personen som laget den første nettbaserte spilleautomaten noensinne.  

Microgaming    

Microgaming er verdens største provider av online slots, og på sine nettsider skryter de av å ha laget mekanikken til verdens første nettbaserte spilleautomat tilbake i 1994. Og Terry bekrefter at han var en av de fire personene som designet, utviklet og lanserte de første online spilleautomatene på markedet.  

Som den kreative på teamet var jeg ansvarlig for å gjøre research, skape en merkevare, utvikle mekanikk, grafikk og lyder for spillet. Jeg tilbrakte mye tid på landbaserte casinoer for å observere de som spilte slots. Hvilke automater som var mest populære, og temaene de var bygget over.” 

To the Moon 

Det Terry og teamet hans ikke var klar over, var hvilken eksplosiv utvikling internett ville ha i årene som kom. De var jo tross alt bare en liten gjeng med tech-nerds som forsøkte å skape en ny sjanger innenfor gaming og underholdning. At de faktisk la første mursteinen på en nettbasert gambling-industri som 26 år senere (2021) verdsettes til ufattelige 61.5 Milliarder UsD var for dem helt utenkelig. 

Immortal Romance 

Sarah fra Immortal Romance

I 2011 var Terry  i London på den årlige ICE-messen for iGaming. Tradisjonen tro benyttet han muligheten til å stikke innom sin favorittbutikk. Hans store lidenskap for tegneserier leder han til et av verdens mest berømte antikvariat. En bokhandel med fokus på tegneserier og grafiske noveller. Til Terrys store overraskelse var seksjonen for nyutgivelser, som han så innstendig hadde sett frem til å besøke, denne gangen overfylt av romantiserte paranormale utgivelser. Det var da Terry forstod at den pågående trenden tydelig inspirert av Twilight og True Blood, bare kom til å bli større og større. Verden elsket vampyrer, og Terry kjøpte sin første novelle. Den boken leste han ferdig på flyturen hjem, gikk på jobb neste dag og sa til sitt team i Microgaming: 

 ”Nå skal vi lage et spill basert på romantiserte vampyrer”- Og dermed ble suksessen Immortal Romance født.   

Intervjuet

Kongebonus: Hva er det egentlig som tiltaler deg mest med Vikingene og norrøn mytologi? Er det pionérånden og innovasjonen de stod for, eller frykten de brakte med seg? Eller kanskje en kombinasjon? 

Terence: Hei Kongebonus. Hjertelig takk for muligheten til å snakke med dere, og samtidig bli kjent med Kongebonus sine medlemmer. Jeg er virkelig glad for at dere tok kontakt etter å ha gjenkjent etternavnet mitt i en artikkel som lå ute på nettet. Mitt Norske etternavn som referer til en plass i nærheten av dere. Mine forfedre stammer fra den plassen, og jeg kan videre bekrefte at alle deres antydninger er korrekte. Jeg er født som tredjegenerasjons Nordmann etter de som utvandret til Sør-Afrika. Min oldefar var blant pionérne som dro ut fra Ålesund i 1882 og ankom sørspissen av Afrika etter en strabasiøs reise over hele kloden. Jeg har selvfølgelig studert nøye alle de historiske dokumentene som de etterlot oss. Det at de fikk tildelt et område her på kysten av Sør-Afrika, hvor de måtte bygge opp et bærekraftig samfunn ut av ingenting. Jeg er utrolig inspirert av pågangsmotet og kreativiteten som mine forfedre viste. Hver gang jeg er deprimert eller trist, prøver jeg å sette meg inn i hvordan de hadde det, og finne frem styrken og besluttsomheten som allerede ligger i mitt DNA 😊    

Kongebonus: Mange av spillene du har laget inneholder Mega Moolah Jackpot, men vi har hørt rykter om at du faktisk er hjernen bak Mega Moolah. Er det sant? I så tilfelle, hvordan føles det å ha funnet opp en slik progressiv jackpot? Mega Moolah innehar verdensrekorden for utbetaling, og vi snakker om store summer av penger her. 

Terence: Wow, nå gir dere meg litt for mye kreditt her. Jeg er slett ingen mastermind, kun en mann med visjoner omgitt av en gjeng av utrolig talentfulle proffe medspillere. Vår jackpot historie startet flere år tidligere. Cash Splash som ble lansert i 1999, var verdens første online progressive jackpot slot. Det var en helt enkel tre-hjuls, en (vinn) linje automat som fort ble en stor suksess. Dette førte til utviklingen av flere andre progressive jackpotspill i årene som kom. Alt fra tre-hjul multi linjer, til 5 hjuls automater med bonus-spill. Etter hvert som årene gikk, kom markedsbehovet for en 1 Million Engelske Pund progressiv jackpot. Det var da vi satte oss ned og møysommelig utviklet Mega Moolah, som ble lansert på markedet i 2006. Ved en tilfeldighet ble spillet lansert på min bursdag. Det gav meg en ekstra god følelse for at dette skulle bli bra. Men jeg hadde aldri drømt om at den skulle bli så ekstremt populær og vedvarende som den er den dag i dag. 

Kongebonus: Hva er din ærlige mening om industrien slik den har blitt i dag? Vi tenker på at spilleautomater på nett blir bare mer og mer volatile. Nå nylig med 300 000X max vinn. Blir dette for mye, eller har vi kun sett begynnelsen på det? 

Terence: Dere er slett ikke de første som spør meg om det samme. Jeg velger å tenke at der finnes en økende bekymring der ute siden spørsmålet dukker opp så ofte. Fra vårt ståsted ser det tydelig ut som at denne trenden kan direkte linkes til ankomsten av influensere og streamere på sosiale medier. Misforstå ikke, ansvarlige streamere er et veldig godt hjelpemiddel for oss som utvikler spillene. De kommer med intelligente og seriøse tilbakemeldinger, som igjen hjelper oss å ta de rette valgene i utvikling av fremtidige slots. Sluttsummen blir da en totalt bedre spillopplevelse for den vanlige spiller, og det er det vi streber etter hele tiden. 

Kongebonus: Vi har tydelig lagt merke til at musikk og lydeffekter er en viktig del av de spillene du har laget. Musikken til bonusspillet på Immortal Romance for eksempel er jo bare episk. I tillegg observerer vi at dere har tatt det enda et steg videre. Både Immortal Romance og Thunderstruck® Wild Lightning har egne oppføringer på Spotify. Kan du fortelle litt mer om dette? Når gikk egentlig slots fra å være et videospill, til å bli en komplett underholdningsproduksjon? 

Terence: Om dere noen gang vil gi meg kreditt for å være skaperen av noe, så er det akkurat dette! 😊 I den tidlige utviklingsfasen av Immortal Romance, hadde jeg allerede en klar formening om hva det ferdige produktet måtte bli, med tanke på totalopplevelse for spilleren.  På bakgrunn av min erfaring var jeg fullstendig klar over utfordringen med å tilnærme en vanlig slot til å bli mer som en komplett underholdningsopplevelse, nesten som en film. Dette i tillegg til utfordringene med å sikre de kommersielle rettighetene til musikk på nettet. Vi hadde jo allerede laget flere slots med lydeffekter som høres ut som en orkester-komposisjon, blant annet Terminator 2 og Jurassic Park. Jeg var overbevist om at vi hadde både talentet og evnen til å utvikle musikk som var bra nok til å kunne spilles på radio, for å ta et eksempel. Vår musikkprodusent satte seg ned for å lage musikken, mens jeg skrev tekstene. Jeg er overbevist om at musikken til Immortal Romance var med på å løfte totalopplevelsen til nye høyder med oppslukende underholdning for spillerne. Da vi flere år senere bestemte oss for å re-lansere Thunderstruck® serien, drømte vi om å lansere spillet med en episk rocke-musikk som overgikk våre villeste fantasier. Det endelige resultatet ble 10 egenkomponerte sanger, som ble spilt inn på en LP-plate i vinyl for å bruke i markedsføringen og lanseringen av spillet. Stormcraft Studio sine grunnverdier med tanke på nytenkning, egenutvikling og underholdning er i aller høyeste grad synlig når man spiller Thunderstruck® Wild Lightning. Vi er umåtelig stolte over resultatet, og at spillet ble en rekordlansering for oss. 

Kongebonus: I Juni 2020 lanserte dere en slot med fiske-tema. Nærmere bestemt Wild Catch. 6 måneder senere ble Big Bass Bonanza lansert fra en av deres konkurrenter. I dag er spilleautomater med fiske-tema enormt populært, og omtrent alle de forskjellige studioene kommer med sine egne versjoner. Føler du at du her igjen var pionér og startet en ny trend innenfor markedet? 

Terence: Absolutt ikke… Slots med fiske-tema har vært populært i mange år i industrien. I utgangspunktet var Wild Catch ment som en hyllest til naturen, og en spektakulær utendørs-opplevelse gjennom den populære fluefisking sporten. Faktisk mer interessant er det at når vi promoterte demoen av Wild Catch på ICE-messen i London samme året, fikk vi mange spørsmål om det var en utgivelse i forbindelse med en tv-serie. Alle var imponert over den troverdige grafikken, i tillegg til både musikken i spillet og den nytenkende volatilitets-indekseringen i bonus spillet.    

Kongebonus: Om du kunne gå tilbake til 90 tallet og lage din første slot igjen, med kunnskapen og erfaringen du har i dag. Hva ville du ha gjort annerledes, og hva ville ha blitt resultatet? 

Terence: Det er et veldig vanskelig spørsmål å svare på alt tatt i betraktning. For eksempel internettet i seg selv som markedsplass. På 90 tallet var det veldig ungt og lite utviklet. Der er ingen sjanse for at de spillene vi utvikler i dag kunne ha blitt prosessert og forstått av internett anno 1996. Det vi var opptatt av da var å utvikle enkle og familiære spill som faktisk gav spillerne tillit nok til å spille på nettet. Når det er sagt, hadde jeg hatt muligheten til å lage Fantastic 7’s på nytt, med mine 27 års erfaring, hadde jeg forandret absolutt ingenting. Den automaten var perfekt med tanke på hva industrien trengte akkurat på det tidspunktet.   

Kongebonus: Vi kan avslutte med noe du fortalte oss i vår innledende samtaler, nemlig at Stormcraft har spennende ting på gang for Q4 2022. Hva kan du fortelle oss om det? 

Terence: Jeg er veldig stolt av å annonsere at neste kapittel i Thunderstruck® serien vil bli lansert gjennom Games Global mot slutten av året. Slotten vil hete Thunderstruck® Stormchaser, og vi introduserer en ny mektig kvinnelig karakter i Thunderstruck® verden. Hun heter Thyra og er Gudinnen av Wildstorms. Vi er nesten ferdig med utviklingen av det visuelle narrativt, og vi har hatt det kjempegøy med å veve Thyra’s opprinnelse inn i den eksisterende fortellingen i seriens mytologi. Selve automaten er en 1024-veis slot med Rolling Reels™, med det største vinn-potensialet forbundet med Wild-Storm funksjonen. Det skal selvfølgelig ikke mangle på kvalitetsmusikk denne gangen heller, og Stormchaser vil ha en Play-liste for å velge musikk under spilling. I tillegg til alt vil automaten også ha bonus-buy funksjon. Vi planlegger å slippe teasere og sneak peaks på sosiale medier utover høsten, så vær sikker på å følge Stormcraft Studios på Youtube, Instagram og Linkedin.